Op 28 maart 2019 wordt de BNG Bank Erfgoedprijs voor de 9e keer uitgereikt aan de 'beste erfgoed-gemeente' van Nederland. De prijs gaat naar de gemeente die het meeste daadkracht en visie toont op het gebied van erfgoed. Er is een publieksprijs en een juryprijs. Stemmen voor de publieksprijs kan tot 25 maart.
U kunt stemmen op https://www.kunsten92.nl/actueel/publieksprijs/. Per e-mailadres kunt u 1x stemmen.
De BNG Bank Erfgoed juryprijs bestaat uit een bedrag van € 25.000 en stimuleert gemeenten om materieel erfgoed (monumenten, archeologie en cultuurlandschap) en immaterieel erfgoed (de verhalen) breed op te nemen in beleid en praktijk.
Door erfgoedorganisaties en –specialisten is een longlist opgesteld van gemeenten die zich onderscheiden met hun erfgoedbeleid. De jury selecteerde hieruit de 4 genomineerde gemeenten, naast Rheden zijn dat Oss, Amersfoort en Leeuwarden. Rheden is dus een potentiële winnaar!
In 2018 bezochten de juryleden onaangekondigd en incognito de genomineerde gemeenten. Op 31 januari 2019 hebben de gemeenten hun erfgoedbeleid en -praktijk voor de jury toegelicht met een pitch. De jury gebruikt in haar beoordeling criteria als de gemeentelijke visie, de link met andere beleidsterreinen, de rol van inwoners, jeugd- en ouderenparticipatie (onderwijs, erfgoededucatie), communicatie over het erfgoed(beleid), erfgoed als innovatieve factor en het gemeentelijke erfgoedbudget.
Als wij de prijs winnen, maken we een stripboek over de geschiedenis van de gemeente voor kinderen en jongeren.
Tussen vrijdagavond 22 maart en maandagochtend 25 maart werkt BAM Infra dag en nacht aan de onderdoorgang bij de Kanaalweg. Op zaterdagmiddag wordt de tunnelmoot onder het spoor geschoven. Naar verwachting start het inschuiven rond 15.00 uur.
Aannemer BAM Infra treft de nodige voorbereidingen voor het inschuiven van de tunnelmoot. Het spoor wordt verwijderd en er wordt 3200 m3 zand afgegraven. Vervolgens plaatst BAM zogenaamde schuifbanen naast de tunnelmoot en wordt de tunnelmoot opgetild. Vijzels duwen de tunnelmoot naar de definitieve plek. Daarna wordt het zand aangevuld en het spoor teruggebouwd. De werkzaamheden starten vrijdagavond 22 maart rond 21.00 uur en gaan door tot en met maandagochtend 25 maart 05.00 uur.
De verbindingsweg vanaf de Zuider Parallelweg richting de Burgemeester Willemsestraat is op vrijdag vanaf 16.00 uur tot en met zondag 17.00 uur afgesloten voor alle gemotoriseerde verkeersdeelnemers. De woningen aan de Zuider Parallelweg en het bedrijventerrein Rinaldostraat blijven bereikbaar vanaf de spoorwegovergang Wilhelminaweg. Om het vrachtverkeer te begeleiden worden er verkeersregelaars ingezet.
Vanaf de Burgemeester De Bruinstraat (N348) is het niet mogelijk voor gemotoriseerde verkeersdeelnemers om af te slaan naar de N786/Kanaalweg, uitgezonderd voor bewoners en bestemmingsverkeer. Op deze locatie staat ook een verkeersregelaar.
In verband met de werkzaamheden rijden er van vrijdagavond 22 maart tot en met zondag 24 maart bussen in plaats van treinen. Check voor vertrek de reisplanner.
Het hele weekend zijn er activiteiten bij de Kanaalweg. Zaterdagmiddag schuift BAM de tunnelmoot naar de definitieve locatie. Dit is het meest bijzondere moment. Als de werkzaamheden volgens planning verlopen start het inschuiven rond 15.00 uur. Gaat het werk voorspoedig dan start de aannemer eerder, bij onverwachte tegenvallers kan het later worden. Op het twitteraccount van Traverse Dieren (@TraverseDieren) vermelden wij wanneer het inschuiven gaat beginnen.
De werkzaamheden zijn via een livestream te volgen, in het weekend staat op deze website een link naar de webcam. We richten ook een kijklocatie in op de hoek van de Zuider Parallelweg en de Burgemeester Willemsestraat. Dit is de enige locatie waar de werkzaamheden goed en veilig te zien zijn. Deze kijklocatie is niet geschikt voor minder valide mensen. Daarom is de livestream ook te zien in het informatiecentrum op de kop van de Spoorstraat. Tussen 14.30 en 18.00 uur staat er een kop koffie/thee voor u klaar.
De gemeente Rheden hoopte aanvankelijk dat de bouw van de stalling al in januari kon beginnen, maar was afhankelijk van ProRail. De aannemer van het spoorbedrijf had het echter druk en is pas in februari begonnen met het inplannen en voorbereiden van het werk. Op 4 maart is het werk van start gegaan.
Vooralsnog volstaat de ProRail-aannemer met het leggen van de fundering. Dat werk is deze week klaar. Daarna gaat Roelofs, de aannemer die het plein zelf aanlegt, vier weken klinkers leggen als verharding onder de fietsenstalling. In de vierde week, vanaf 8 april, wordt al begonnen met de bouw van de stalling. Deze kan dan uiterlijk op 3 mei in gebruik worden genomen.
Eveneens uiterlijk 3 mei wordt de tijdelijke stalling naast de parkeergarage afgebroken. Aansluitend, op 6 mei, begint Roelofs met de herinrichting van dit terrein. Er komen bomen en een wadi (een gazon dat dienst kan doen als waterberging). De kruising Prins Bernhardlaan - Koningin Julianalaan wordt voorzien van rode klinkers.
Ook Roelofs zelf heeft overigens te kampen gehad met tegenslag. De in het plein aangebrachte grondwaterputten hadden bij nader inzien te weinig capaciteit. Om de zaak in orde te brengen, moesten op de Noorder Parallelweg infiltratie-kratten in de grond aangebracht.